Kun pankki- ja vakuutuspalvelut tulevat ajankohtaisiksi, saattaa nuori hämmentyä kaikkien vaihtoehtojen edessä. Vakuutusten ja pankkipalveluiden hintavertailu on työlästä, ja toisaalta usein esimerkiksi eri vakuutusten hintavertailu on lähes mahdotonta, koska jokaisen vakuutuksen ehdot saattavat poiketa toisistaan paljonkin.

Toisaalta toinen pankki tarjoaa pankkipalvelut nuorelle ilmaiseksi, mutta kotivakuutus olisi halvin ottaa eri yhtiöstä. Kuitenkin pitäisi keskittää palvelut, eli ottaa ne samalta tarjoajalta, jotta säästäisi mahdollisimman paljon. Vai pitääkö?

OP Osuuskunta kertoo keskittämisen olevan taloudellisesti kannattavaa ja keskittäjäasiakkaan saavan parhaat edut. Etuihin kuuluu OP:n mukaan muun muassa OP-bonukset, joita pankki- ja vakuutusasiointi kerrytää. Bonuksia voi puolestaan käyttää vakuutusmaksujen maksamiseen. Vakuutusmaksuihin keskittäjäasiakas saa puolestaan useimpiin vakuutuksiin lähes 10 %:n alennuksen, ja bonuksellisen auton kaskovakuutukseen alennus on jo lähes 18 %:a. OP tarjoaa myös pankki- ja vakuutusasioinnin heille keskittäneiden opiskelijoiden saavan lahjakortin opiskelijaravintolaan tai rahastosäästämiseen.

Nordea puolestaan esittelee sivuillaan Check-in asiakkuuden 18-28-vuotiaille. Sivuilla kerrotaan Check-in-asiakkaan saavan hyvän startin talouden hoitoon sekä tuntuvia hintaetuja Nordean pankki- ja vakuutuspalveluista. Eduista mainitaan muun muassa Electron ja Debit kortin sekä pankkitunnuksien saamisen maksutta ja asuntolainan järjestelypalkkion edullisemmin. Sivuilla mainitaan myös check-in-vakuutuspaketti, joka sisältää matka-, koti- ja tapaturmavakuutukset.

Keskittämisen etuihin törmää oikeastaan aina asioidessaan pankki- tai vakuutuspalveluiden parissa. Pekka Puustinen kertoo artikkelissa Keskisuomalaisen artikkelissa keskittämisen olevan yleensä helpoin tapa vakuutusten hankkimiseen, mutta ei kuitenkaan se halvin tapa. Puustisen mukaan yksittäisetkin vakuutukset kannattaa kilpailuttaa – yleensä löytyy halvempia vaihtoehtoja. Puustinen kertookin samojen tuotteiden olevan usein eri vakuutusyhtiöissä hyvinkin eri hintaisia, mutta mistään yhtiöstä ei saa kaikkia tuotteita halvimmalla.

Puustisen pointit pitävätkin oman kokemukseni mukaan täysin paikkaansa. Olen saanut keskittämällä hyviä etuja, ja aion jatkossakin pysyä Osuuspankin omistaja-asiakkaana. Puoli vuotta takaperin sain kuitenkin lähes puolet halvemman tarjouksen autoni vakuutukseen eri yhtiöstä, jolloin hinta meni palveluntarjoajauskollisuuden ohi.

Jo koti-, tapaturma-, matka-, ja autovakuutuksen kilpailuttaminen voi tuoda huimia säästöjä vuositasolla. Vaikka keskittäminen onkin se helpoin vaihtoehto, kannattaa säännöllisesti nähdä hieman vaivaa omien vakuutusten kilpailuttamiseen – usein se kannattaa!

 

Lähteet:

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/asiakasedut/check-in-asiakas.html

https://uusi.op.fi/henkiloasiakkaat/edut/edut-ja-alennukset/keskittaminen-on-taloudellisesti-kannattavaa

https://uusi.op.fi/web/op-tampere/edut-opiskelijalle